“Organisaation työkulttuurin pitkäjänteisessä rakentamisessa on otettava huomioon kiihtyvä tekoälyn hyödyntäminen.”
Työnantaja-brändiviestinnän asiantuntija, Comms With Pia-yrityksen vetäjä Pia Pihlainen.
Tekoälyn ja työnantajamielikuva
Kaikki työntekijäkokemukset vaikuttavat siihen, miten työnantaja nähdään ja kuinka työnantajabrändi koetaan työpaikan sisällä ja ulkopuolella. Tekoälyn käyttöönoton yhteydessä on huomioitava useita näkökulmia, kuten lainsäädäntö, riittävä koulutus ja eettiset näkökohdat. Parhaimmillaan tekoäly vähentää rutiineja, lisää työn mielekkyyttä ja parantaa tehokkuutta. Nyt annetaan puheenvuoro Pialle.
Pohjimmainen edellytys on, että työnantaja on perillä lainsäädännöstä ja erilaisista velvoitteista. Työntekijöitä on informoitava selkeästi tekoälyn käytön raameista, mutta toisaalta on hyvä myös keskustella mahdollisuuksista. Oleellista on, että työnantaja toimii avoimesti ja vastuullisesti tekoälyn käyttöönoton yhteydessä. Tämä tukee monin tavoin myönteistä työnantajabrändiä ja motivoi työntekijöitä.
Koulutus, perehdytys, osallistaminen
Jotta työntekijät tietävät mitä tehdä ja kuinka toimia, on heille syytä tarjota kattavasti koulutusta ja lisätä heidän ymmärrystään tekoälyn käyttämisestä heidän omissa työtehtävissään. Työntekijät kannattaa lisäksi osallistaa niiden työtehtäviin liittyvien prosessien rakentamiseen, joissa tekoälyä hyödynnetään.
Jotta tekoälyn rooli olisi kaikille kristallinkirkas, työnantajan kannattaa korostaa sen käyttöä apuvälineenä, avata sen hyötyjä ja keskustella avoimesti niistä käytössä olevista mahdollisuuksista, jotka tarjoavat tehoja kunkin työntekoon ja erilaisiin rooleihin.
Koska tekoäly kehittyy hurjaa vauhtia, täytyy työntekijöiden saada myös päivittää jatkuvasti taitojaan. Heille toisin sanoen kannattaa aidosti mahdollistaa tekoälyn hyödyntäminen ja huolehtia siitä, että muutokset ovat kirkkaasti positiivisen puolella eivätkä aiheuta epävarmuutta.
Arvot — huomioi eettiset näkökohdat
On syytä varmistaa tekoälyn linjakas käyttö suhteessa määriteltyihin arvoihin. Olivatpa arvot mitkä tahansa, inhimillisten ja eettisten näkökohtien huomioiminen tekoälyn kehityksessä ja käytössä on viisasta joka tapauksessa. Ne mahdollistavat kulttuurin, joka rakentaa ja tukee ihmisten ja tekoälyn yhteistyötä sen sijaan, että tekoäly koettaisiin uhkana.
Tekoäly voi avittaa työntekijöiden urapolun eri vaiheissa monin tavoin työnantajabrändin yhtenäisyyttä ja parantaa työntekijäkokemusta. Kun joitakin asioita voidaan tekoälyn avulla vakioida tai perustason sisältöjä tuottaa tekoälyn avulla, voi ihmisten väliselle ja arvokkaalle suoralle vuorovaikutukselle jäädä enemmän tilaa ja aikaa.
Samoin tekoälyn avulla voidaan tuottaa paremmin kohdistettua ja erilaisia, toisistaan poikkeavia kohderyhmiä paremmin puhuttelevaa sisältöä, kun tekoälyn kanssa voidaan hahmotella, luonnostella, keskustella ja jopa sparrailla mielin määrin ennen viestien julkaisemista.
Kysymyksiä, mahdollisuuksia ja uhkia
Tekoäly herättää monia uudenlaisia kysymyksiä. Eräs on se, halutaanko tekoälyn työpanos erottaa ihmisen tuottamasta sisällöstä ja kuinka se tehdään käytännössä.
Inhimillisyyttä painottavan työnantajabrändin näkökulmasta on tietenkin työntekijöitä ja heidän työpanostaan arvostavaa, että säilytetään ihmisen kädenjälki näkyvänä ja erottuvana. Kolikon kääntöpuoli on, että erottelu saattaa haitata sisältöjen yhtenäisyyttä silloin, kun sitä tarvittaisiin.
Toisaalta tekoäly voi auttaa esimerkiksi luomaan toimivia kampanjoita ja analysoimaan suurta datamäärää – mutta silloinkin inhimillinen ajattelu ratkaisee, eikä ilman sitä mikään kampanja tai data-analyysi voi toimia kunnolla.
Myönteisiä vaikutuksia työnantajabrändiin
Tekoälyä tehokkaasti liiketoiminnassaan hyödyntävä työnantaja näyttäytyy potentiaalisten työnhakijoiden ja muiden kiinnostuneiden suuntaan todennäköisesti innovatiivisena ja edistyksellisenä. Tämä tyypillisesti houkuttelee tulevaisuuteen suuntautuneita ja kyvykkäitä työntekijöitä, jotka etsivät organisaatioita teknologian eturintamassa.
Tekoälyn hyödyntäminen parantaa tehokkuutta ja tuottavuutta, mikä hyvässä tapauksessa voi johtaa työntekijöiden tyytyväisyyden lisääntymiseen. Tyytyväiset työntekijät puolestaanovat myönteisen työnantajabrändin rakentamisessa ydinasemassa.
Negatiivisia vaikutuksia työnantajabrändiin
Jos tekoäly otetaan korvaamaan ihmistyövoimaa rutiinitehtävissä, se aiheuttaa todennäköisesti epävarmuutta, jopa vastustusta, työntekijöiden keskuudessa. Epävarmuuden lisääntyessä huhut lähtevät liikkeelle, ja se vaikuttaa negatiivisesti työnantajabrändiin.
Epäselvät käytännöt tai eettiset huolenaiheet tekoälyn käyttöön liittyen vahingoittavat työnantajabrändiä. Jos tekoälyä käytetään vaikkapa rekrytoinnissa epäoikeudenmukaisella — tai siltä näyttävällä tai tuntuvalla tavalla — saattaa siitä seurata negatiivista julkisuutta tai suuriakin haittoja työnantajamielikuvalle.
Tekoäly voi parantaa työntekijäkokemusta automatisoimalla rutiinitehtäviä ja tarjoamalla henkilökohtaisen, väsymättömän sparrauskaverin. Jos muutkin puitteet ovat kohdallaan, työntekijöiden sitoutuminen parantuu, kun he saavat keskittyä aikaisempia merkityksellisempiin tehtäviin.
“Esillä on hyvä pitää taajaan sitä, että tekoäly ei korvaa ketään tai kenenkään osaamista. Sen tehtävä on toimia apuvälineenä, ja siitä syystä monet puhuvatkin tarkoituksella tekoälyn sijaan tukiälystä.”
Pia Pihlainen