PEST-analyysi
Millä viitekehyksellä lähteä pohtimaan tulevaisuutta ja miten yrityksen strategian tulisi näkyä viestinnässä? PEST-analyysin avulla voi käydä läpi ne seikat, jotka vaikuttavat eniten liiketoimintaasi juuri nyt. PEST on lyhenne sanoista
poliittinen,
ekonominen,
sosiokulttuurinen ja
teknologinen kehitys.
Markkinan ja toimintaympäristön muuttuessa yhteisön tulee käydä läpi laaja-alainen keskustelu, joka ulottuu yli myynnin ja markkinoinnin.
Käytännössä, mikäli markkinointi ja myynti on johtoryhmässä mutta viestintä ei, strategiset muutokset aina huomioivat asiakkaan, mutta tärkeitä onnistumiseen osallistuvia ihmisiä saatetaan unohtaa. Tällöin voidaan menettää isoja mahdollisuuksia.
Viestinnän mukaan ottaminen tarkoittaa sitä, että myös keskeiset sidosryhmät. muistetaan huomioida, ja muutoksista osataan viestiä koherentisti kaikille tahoille. Se nopeuttaa huomattavasti strategisten muutosten läpimenoa.
Miten muutos näkyy alihankkijoiden, henkilöstön tai oppilaitosyhteistyössä? Mitkä järjestöt ovat keskeisiä vakuttajia muutoksessa?
VIestintä on keino olla yhteydessä tärkeimpiin kasvun moottoreihin. Mutta miten toimia käytännössä?
Ydinviestien määrittely ja muokkaus sidosryhmäkohtaisesti on askel kohti käytännön muutoksen toteutumista.
Ideaalitilanteessa viestintä määrittelee kattoviestit selkeästi ja osallistaa sidosryhmät dialogiin. Tämä voi tapahtua median välityksellä, mutta viestintä ei ole mikään tiedotusfunktio, joka jollain taikasauvallaan kontrolloi mediaa. Päinvastoin, ammattimainen viestintä avaa julkisen keskustelun, eikä sulje sitä. Vuorovaikutus luo lisää tietoa ja ymmärrystä ja sen kautta voidana validoida parhaat aloitteet — ja hylätä turhat lähdöt.
Yritys pääsee yhdessä toivottuihin tuloksiin usein vain huomioimalla kaikki sidosryhmät, ei pelkästään asiakkaat.
Aktivoidu nyt, sillä yhteiskunnan avaaminen on ovella. Miten epidemia on ruhjonut ehkä pysyvästi asiakkaittesi toimialoja? Miten henkilöstöä kannattaa johtaa tämän vaikean jakson jälkeen? Miten uuden etätyön ohjeet syntyvät niin, että työmotivaatio paranee? Riittääkö toimisto-oppaan julkaisu, vai pitäisikö se kokonaan joukkoistaa ihmisten itsensä kirjoittamaksi, toki työaikalainsäädäntö ja toimialan normit sekä sopimuksen huomioiden.
Ohjaa itse tilannekuvaa, jottei virta vie mennessään. Mitkä ovat pandemian jälkeiset vahvuudet? Katoaako palvelultasi kokonaisia käyttäjäryhmiä pian digitalisaation myötä? Entä millaista kilpailu on siellä, missä muut jo ehkä ovat?
Käytämme useita työkaluja esimerkiksi kotimaisen toimialatiedon hankkimiseen, jotta sinä voit johtaa liiketoimintaasi ja suunnata yrityksesi viestinnän kriittisiin pisteisiin.
Ota yhteyttä: Catarina Myllärniemi, catarina@unaco.fi